ULUSAL YASAL DÜZENLEMELER
-
TC
Anayasası
-
222
Sayılı Eğitim Kanunu
-
1739
Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu
-
5378
Sayılı Özürlüler ve Bazı Kanun ve K.H.K. Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
-
573
Sayılı Özel Eğitim Hakkında K.H.K.
-
Özel
Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği
ULUSLAR ARASI YASAL DÜZENLEMELER
-
1948-
İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi
-
1952-
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi
-
1960-
UNESCO Eğitimde Ayrımcılığa Karşı Sözleşme
-
1966-
BM Uluslararası Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Sözleşmesi
-
1971-
BM Zihinsel Engelli Bireylerin Hakları Bildirisi
-
1975-
BM Özürlü Hakları Bildirgesi
-
1981-
UNESCO Malaga Eğitim, Önleme ve Katılım Faaliyetleri Dünya
-
Konferansı
ve Sundberg Bildirgesi
-
1982-
BM Engelliler İçin Dünya Eylem Programı
-
1982-
Engelliler İçin Dünya Eylem Sözleşmesi
-
1989-
Çocuk Haklarına Dair Sözleşme
-
1990-
Herkes İçin Eğitim Dünya Konferansı
-
1993-
BM Engelliler İçin Fırsat Eşitliği Standart Kurallar
-
1994-
UNESCO Salamanca Bildirgesi
-
1996-
BM Özürlülük Strateji Belgesi
-
2000-
Engelliler İçin Engelsiz Avrupa Tebliği
-
2000-
Dünya Eğitim Forumu
-
2003-
BM Özürlülük İçin Fırsat Eşitliği
-
2006-
BM Engellilerin Haklarına İlişkin Sözleşme
-
2004-2010
Avrupa Komisyonu Özürlülük Eylem Planı
-
2006-2015
Avrupa Konseyi Özürlüler Eylem Planı
-
2010-2020
Avrupa Birliği Özürlülük Stratejisi
A. ULUSAL YASAL DÜZENLEMELER
TC Anayasası
Madde 42
“… Devlet, durumları sebebiyle özel eğitime ihtiyacı olanları topluma yararlı
kılacak tedbirleri alır.”
1739 Sayılı Milli
Eğitim Temel Kanunu
Madde -7
“Eğitim Hakkı” - “İlköğretim görmek her Türk vatandaşının hakkıdır.”
Madde -8
“Fırsat ve İmkân Eşitliği” - ”Özel eğitime ve korunmaya muhtaç çocukları
yetiştirmek için özel tedbirler alınır.”
5378 Sayılı Özürlüler
ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun
Madde 15-
“Hiçbir gerekçeyle özürlülerin eğitim alması engellenemez.
Özürlü
çocuklara, gençlere ve yetişkinlere özel durumları ve farklılıkları dikkate
alınarak bütünleştirilmiş ortamlarda ve özürlü olmayanlarla eşit eğitim imkânı
sağlanır.”
573 Sayılı Özel
Eğitim Hakkında K.H.K.
Madde 24-
‘’Resmî ve özel okul öncesi, ilköğretim ve orta öğretim okulları ile yaygın
eğitim kurumları; kendi çevrelerindeki özel eğitime ihtiyacı olan bireylere
özel eğitim hizmetleri sağlamakla yükümlüdür’’
B.
ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
1948- İnsan Hakları Evrensel
Bildirgesi
Madde 26-
“Herkes eğitim hakkına sahiptir. Eğitim, en azından ilk ve temel eğitim
aşamasında parasızdır. İlköğretim zorunludur. Teknik ve mesleksel eğitim
herkese açıktır. Yükseköğretim, yeteneklerine göre herkese tam bir eşitlikle
açık olmalıdır.”
1960- UNESCO Eğitimde
Ayrımcılığa Karşı Sözleşme
Söz konusu
sözleşmede ırk, renk, cinsiyet, dil, din, politik görüş, köken, ekonomik durum
gibi ayrımcılığa, dışlanmaya sebep olabilecek özellikler gündeme getirilerek bireylerin
her tür ve kademedeki eğitimden eşit olarak yararlanabilmeleri konusunda yasal
tedbirler alınması gerekliliği ifade edilmektedir.
1966- BM Uluslararası
Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Sözleşmesi
İnsan
haklarına saygı ve hakların korunması, güvence altına alınması konusunda
eğitimle ilgili olarak erişilebilirliğin arttırılması, zorunlu eğitim, orta ve
yükseköğretim, ailelerin çocuklarının eğitimleri ile ilgili hakların güvence
altına alınması öngörülmektedir.
1971- BM Zihinsel
Engelli Bireylerin Hakları Bildirisi
2.
Madde- “Zihinsel engelli bireyin yetenek
ve potansiyelini en üst düzeyde geliştirebileceği uygun tıbbi bakım ve
fizyoterapi ile eğitim, öğretim, rehabilitasyon ve rehberlik alma hakkı
vardır.”
1975- BM Özürlü
Hakları Bildirgesi
6.Madde- “Engelli bireyler; protez ve ortopedik araçlar
da dahil olmak üzere yeteneklerini ve becerilerini en üst seviyeye çıkaracak, sosyal
olarak bütünleşme ve topluma yeniden entegrasyon sürecini hızlandıracak; tıbbi
ve sosyal rehabilitasyon, eğitim, mesleki eğitim ve rehabilitasyon, yardım,
danışmalık, barınma hizmetleri ile diğer hizmetler gibi tıbbi, psikolojik ve
işlevsel muamele görme hakkına sahiptir.”
1981- UNESCO Malaga
Eğitim, Önleme ve Katılım Faaliyetleri Dünya Konferansı ve Sundberg Bildirgesi
Bu
bildirgede engellilerin eğitim, öğretim, kültür ve bilgiye tam erişimleri; ülkelerin,
ulusal ve uluslararası organizasyonların engelli bireylerin erişimlerini kolaylaştırma
yönünde gerekli tedbirleri alması, engelli bireylerin ailelerine ihtiyaç duydukları
destek hizmetlerin sunulması, eğitim, öğretim, rehabilitasyon hizmetlerine aile
katılımının sağlanması, yaşam boyu eğitim kapsamında uygun eğitim, kültür ve
iletişim programlarının geliştirilmesi, mesleki rehabilitasyonlarının ve
eğitimlerinin sağlanması, bu alanda çalışan eğitimcilerin niteliklerinin
arttırılması, eğitim ortamlarının ve eğitim materyallerinin engelli bireylerin
ihtiyacına göre düzenlenmesi, bu bireylerin topluma entegrasyonları yönünde
tedbirler alınması hususları vurgulanmaktadır.
1982 BM Engelliler
İçin Dünya Eylem Programı
Birleşmiş
Milletler Genel Sekreterliği Ekonomik ve Sosyal İşler Bölümünün, Sosyal
Politika ve Kalkınma Birimi tarafından yürütülen bu program Birleşmiş Milletler
sistemi içerisinde özürlülere yönelik hazırlanan temel bir programdır. Programın
genel çerçevesi ve hedefleri “Engelliler için Dünya Eylem Programı” ve
“Engelliler İçin Fırsat Eşitliği Konusunda Standart Kurallar” belgelerine
dayanmaktadır. Bu programın temel amaçları;
• Engelli
bireylerin sosyal hayata ve kalkınma sürecine tam ve etkin katılması konusunda
destek sağlanması;
•
Engellilere sağlanan haklarının ve onurlarının korunmasına yönelik çabaların
arttırılması;
• Eğitim,
istihdam, bilgi edinme, ürün ve hizmetlere erişimlerinin arttırılması şeklinde ifade
edilmektedir.
1989- Çocuk Haklarına
Dair Sözleşme
Bu
sözleşmede,
Madde
2- “Her çocuğa, kendilerinin, anne
babalarının veya yasal vasilerinin sahip oldukları ırk, renk, cinsiyet, dil,
siyasal ya da başka düşünceler, ulusal, etnik ve sosyal köken, mülkiyet,
sakatlık, doğuş ve diğer statüler nedeniyle hiçbir ayrım gözetilmemesi”,
Madde 23-
“Zihinsel ya da bedensel engelli çocukların saygınlıklarını güvence altına
alan, özgüvenlerini geliştiren ve toplumsal yaşama etkin biçimde katılmalarını
kolaylaştıran şartlar altında eksiksiz bir yaşama sahip olmaları”, “Engelli
çocuğun eğitimi, mesleki eğitimi, tıbbi bakım hizmetleri, rehabilitasyon
hizmetleri, bir işte çalışabilecek duruma getirme hazırlık programları ve
dinlenme/eğlenme olanaklarından etkin olarak yararlanmasını sağlamak üzere”
gerekli tedbirlerin alınması hususları üzerinde durulmaktadır.
1990- Herkes için
Eğitim Dünya Konferansı
1990
yılında Avrupa Birliğinin Engelli Çocuklar ve Gençlerin Genel Öğretim Sistemi
İçinde Kaynaştırılmaları konusunda 31 Mayıs 1990 tarihli İlke Kararı dikkat
çekmektedir. Buna göre;
“Üye ülkeler, kendi öğrenim politikaları
çerçevesinde ve yine kendi eğitim sistemlerini dikkate alarak uygun olan her durumda
engelli öğrencilerin genel öğrenim sistemine katılmaları veya katılım teşviki
ile ilgili çabalarını gerektiğinde güçlendirmeyi kabul etmişlerdir.”ifadesine
yer verilmektedir.
Ayrıca;
“Genel öğretim sistemine tam katılım, uygun olan her durumda ilk seçenek olarak
kabul edilmeli ve tüm öğretim kurumları engelli öğrencilerin ihtiyaçlarını
karşılayacak durumda olmalıdır. Bu konu ile ilgili olarak aile-okul-toplum-dinlenme
etkinlikleri–çalışma hayatı arasındaki bağlar oluşturulmalı ve
güçlendirilmelidir. Engelli öğrencilere genel öğretim sistemi içerisinde mümkün
olan en üst düzeyde öğrenim sağlanması, engelli kişilerin bağımsızlıkları ve
topluma katılmalarını teşvik etmenin önemli ve olmazsa olmaz şartı olarak kabul
edilmelidir.” hükmü yer almaktadır.
1993- BM Engelliler
İçin Fırsat Eşitliği Standart Kurallar
Engelli
bireylere yönelik fırsat eşitliği konularını içeren kurallar arasında Kural 6.
engelli çocuk, genç ve yetişkinler için bütünleştirilmiş ortamlarda eşit ilköğretim,
ortaöğretim ve yükseköğretim fırsatları sunulması gerekliliğini vurgulamaktadır.
1994- UNESCO Salamanca
Bildirgesi
Engelli
bireylerin eğitim hakları ve sunulan eğitim hizmetleriyle ilgili olarak bu
bildirgede; ayrımcı tutumla mücadele, engelli ve engelsiz tüm bireyleri kucaklayan
bir toplumun oluşturulması konularında bütünleştirmeye dayalı bir eğitim anlayışının
tüm ülkelere önerildiğini görebiliriz.
1996- BM Özürlülük
Strateji Belgesi
Avrupa
Birliği genelinde özel gereksinimli (engelli) bireylere ilişkin hak ve politikaların
belirlenmesinde izlenecek metodolojiye ilişkin hazırlanan ilk belge olma özelliğini
taşımaktadır.
2000- Engelliler İçin
Engelsiz Avrupa Tebliği
Bu tebliğ,
engellilerle ilgili AB politikalarını gözden geçirerek, engelli bireylerin erişebilirliğini
artırmaya yönelik olarak Avrupa genelinde çalışmalar yapılmasını öngörmektedir.
Engelli bireyler için engelsiz Avrupa oluşturmaya odaklanmış olan bu tebliğ ile
meslek edinme, eğitim, meslekî eğitim, ulaşım, iç piyasa, bilgi toplumu ve yeni
teknolojiler gibi konularda Avrupa düzeyinde bir hareket birliği oluşturulmaya
çalışılmıştır.
2000- Dünya Eğitim
Forumu
2000
yılında Dakar, Senegal’de bir Dünya Eğitim Forumu düzenlenmiştir. Yapılan değerlendirmelerde
“Herkes İçin Eğitim” hedeflerine istenilen ölçüde erişilebilmesi için yapılması
gereken faaliyetleri belirten “Dakar Eylem Çerçevesi” kabul edilmiştir. Eylem
çerçevesinde belirlenen hususların 2015 yılına kadar gerçekleştirilmesi
planlanmaktadır.
2003- BM Özürlülük
İçin Fırsat Eşitliği
Özel
gereksinimli bireylerin toplumsal yaşamda karşılaştıkları engellerin
tanımlanmasının ve eğitimde fırsat eşitliğini engelleyen sorunların ortadan kaldırılmasının
gerekliliği üzerinde durmuştur.
2006- BM Engellilerin
Haklarına İlişkin Sözleşme
BM
tarafından 2006 yılında kabul edilen Engelli Hakları Sözleşmesi toplam 50
maddeden oluşmakta ve taraf olan devletlere engelliliğe karşı ayrımcılığı ortadan
kaldırmak ve engelli bireylerin yaşam standartlarını yükseltmek gibi
sorumluluklar getirmektedir.
Sözleşmenin
24. maddesi eğitimle ilgili olup; engellilerin eğitim hakkının taraf devletler
tarafından tanındığını belirtmektedir.
• Fırsat
eşitliği temelinde ve ayrımcılık yapılmaksızın sağlanması için bütünleştirici eğitim
sisteminin her seviyede engelli bireyleri de içermesi,
• Engelli
bireylerin, genel eğitim sisteminde yer alması, parasız ve zorunlu ilk ve orta öğretim
olanaklarından yararlanması, yaşadıkları çevrede eğitime eşit olarak
erişimlerinin sağlanması, ihtiyaçlarına uygun düzenlemeler yapılması ve eğitim
sistemi içinde ihtiyaç duydukları desteğin sağlanması,
•
Yükseköğretim, mesleki eğitim, yetişkin eğitimi ve yaşam-boyu süren eğitime
ayrımcılığa uğramaksızın diğer bireylerle eşit koşullar altında erişimlerinin
sağlanması ifade edilmektedir.
2006 – 2015 Avrupa
Konseyi Özürlüler Eylem Planı
Avrupa
Konseyi Parlamenterler Meclisinde, engelli bireylere yönelik tanı, tedavi,
rehabilitasyon, meslek edindirme, ulaşılabilirlik, bütünleştirme gibi pek çok
engelli haklarıyla ilgili konuda tavsiye kararları alınmıştır. Bu kararlar kapsamında
“2006 – 2015 Avrupa’da Özürlü Bireylerin Yaşam Kalitesinin Yükseltilmesi Avrupa
Konseyi Özürlüler Eylem Planı” hazırlanmıştır. Hazırlanan eylem planının 4.
alanı “Eğitim” başlığını taşımaktadır.
2010-2020 Avrupa
Birliği Özürlülük Stratejisi
Söz konusu strateji belgesi ile Engelli Kişilerin
Haklarına Dair Sözleşme’nin Avrupa Birliğine üye ülkelerde uygulanabilirliğin artırılması
için yapılandırılmış eylem planı sunulmuştur (BM 2010). Stratejide
erişilebilirlik, katılım, eşitlik, istihdam, eğitim, sosyal koruma, sağlık gibi
konular başlıca öncelikler olarak verilmiştir. Erişilebilirlik engelli
bireylerin ürünleri, hizmetleri engelli olmayan bireyler kadar
kullanabilmelerini ifade etmektedir. Bunun içerisinde kentsel tasarım ve
mimariden, sağlık ve eğitim hizmetlerine kadar çok çeşitli ürün ve hizmet
sınıfları yer almaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder